Com triar la millor tipografia per al teu web

Entrevistes amb experts  ·  5 de desembre del 2018

A l’hora de triar la millor tipografia per al nostre web hem de tenir en compte diversos factors estètics i funcionals: que lligui amb el nostre logotip, que es vegi actual, que es llegeixi bé, etc. I és que no totes les tipografies transmetran el que volem ni li posaran fàcil a l’usuari per llegir el nostre missatge. L’Elisabet Quintana, dissenyadora web de CESW, ens ho explica en aquesta entrevista.

Quins criteris hauríem de seguir a l’hora de triar una tipografia per al nostre web?

El primer que tenim en compte és el logotip, és a dir, recomanem buscar tipografies que vagin en concordança amb el nostre logotip i amb la imatge gràfica de la nostra empresa.

Després hem de valorar si la tipografia que ens agrada estigui indicada per a visualització en pantalla i que es llegeix bé en diferents mides. Les més adequades en aquest sentit són les tipografies anomenades Sans Serif o de pal sec.

Les tipografies més gràfiques, d’estil manuscrit o amb més filigranes decoratives, és millor reservar-les per a títols, eslògans o frases destacades, per donar un toc de creativitat al web.

Què hem de tenir en compte quan la tipografia és per a web?

El requisit principal d’una tipografia per a web és la llegibilitat. I el que dona llegibilitat a una tipografia és el seu funcionament amb diferents mides i el contrast que li podem donar per facilitar-ne la lectura. Evidentment, el sentit estètic també es té en compte.

Per què es recomana utilitzar tipografies que siguin Google Fonts?

Les tipografies de Google Fonts són accessibles des de qualsevol navegador i això ens garanteix que el nostre web es veurà sempre amb la mateixa tipografia des de qualsevol ordinador. Si posem una tipografia que hem hagut de comprar, molts usuaris no la tindran i quan obrin el nostre web la tipografia que veuran serà una altra, per tant, perdem el control de què veuen i com ho veuen.

Quines 10 tipografies de Google Fonts recomanaries per a web i per què?

La tendència actual en disseny web és el minimalisme. Per això les tipografies de moda per a webs són majoritàriament Sans Serif, com ara:

Noto Sans – Es visualitza correctament en més de 800 idiomes i amb uns 110.000 caràcters i és de fàcil llegibilitat.

Montserrat – És una tipografia amb una superfamília de 16 fonts i amb les variants Alternates i Subratllada.

Roboto – És una tipografia de pal sec, moderna i de fàcil llegibilitat. Té diferents variants i gruixos.

Lato – És una tipografia de pal sec amb detalls arrodonits que donen un toc càlid a la tipografia. És elegant i harmònica. S’utilitza tant en disseny web com en disseny gràfic.

Raleway – És moderna i té uns caràcters lleugerament arrodonits que proporcionen una fàcil lectura a l’usuari.

Ubuntu – Ha estat específicament pensada i dissenyada per pantalles mòbils, per tant és ideal per al disseny web. A més, és de fàcil llegibilitat.

Quicksand – Tipografia moderna amb extrems totalment arrodonits. Incorpora diferents gruixos i variants per aconseguir dissenys més creatius.

Dosis – Tipografia arrodonida de la família Sans Serif, amb diferents variants de gruix i una fàcil llegibilitat.

Open Sans – D’aparença neutra, sense serifes i amb unes formes obertes, és una molt bona font per a dissenys web i per a impressió, per la seva fàcil llegibilitat. Té una gran varietat d’estils i gruixos.

Rubik – Tipografia de pal sec amb una fàcil llegibilitat. Disposa de diferents gruixos i variants.

També n’hi ha d’altres com la Droid Sans, la Signika, la Hind o la Oswald.

De les que són tipus Serif recomanaria la Playfair Display, la Libre Baskerville i la Merriweather. Tot i tenir un traç més decoratiu funcionen molt bé en textos llargs.