Blog

Et portem les últimes tendències i novetats del món digital perquè estiguis al dia de l'evolució constant de les noves tecnologies.

Dones que han fet història en el món de la informàtica

Tendències  ·  8 de març del 2019

Associem la informàtica i les noves tecnologies als homes, però ha estat gràcies al paper decisiu d’algunes dones que avui dia tenim processadors de textos, llenguatges de programació, wifi, Bluetooth, etc. Amb motiu del Dia Internacional de la Dona els hi volem donar el reconeixement que es mereixen.

Ada Lovelace (1815-1852), la primera programadora de la història. Filla del poeta anglès Lord Byron i d’Annabella Milbanke, Ada fou la creadora del primer algoritme codificat destinat a ser processat per una màquina. Aficionada des de petita a les matemàtiques i la geometria, fou l’encarregada de traduir a l’anglès el seminari de Charles Babbage sobre la seva màquina analítica. Entre les notes pròpies que va afegir Ada Lovelace a la traducció hi ha les corresponents a un algoritme per programar la màquina mitjançant targetes perforades i aquest algoritme es considera com el primer específicament creat per programar un ordinador. L’any 1979, el Departament de Defensa dels EE.UU. va desenvolupar un llenguatge de programació anomenat ADA en el seu honor.

Hedy Lamarr (1914-2000), la inventora del wifi. Aquesta reconeguda actriu de Hollywood, protagonista de quasi una vintena de pel·lícules durant la dècada de 1940 i aclamada sobretot per la seva bellesa física, és la inventora de l’espectre eixamplat per salt de freqüència. Aquest sistema de comunicació secret de torpedes radioguiats servia per evitar la detecció dels torpedes, fent-los saltar entre moltes freqüències diferents. Hedy fou, doncs, la inventora d’un sistema de codificació que actualment encara s’utilitza per al GPS, la tecnologia wifi o el Bluetooth. De fet, el Dia de l’Inventor se celebra el 9 de novembre en honor a Hedy Lamarr, coincidint amb la seva data de naixement.

Evelyn Berezin (1925-2018), creadora dels processadors de text. Al 1953 va dissenyar el que es considera el primer ordinador d’oficina, més tard va desenvolupar el primer sistema informàtic de reserves per a companyies aèries i al 1968 va idear un processador de text per simplificar el treball d’oficina, dut a terme sobretot per dones que exercien de secretàries.

Radia Perlman (1951), la “mare d’internet”. Tot i que aquest títol no li agrada, la Radia fou la inventora del protocol Spanning Tree (STP) que va transformar el funcionament d’Ethernet. Doctora en Ciències de la Computació pel MIT, actualment encara treballa a Intel, empresa per a la qual ha aconseguit una cinquantena de patents. I encara ens pot sorprendre amb algun nou descobriment!

Jude Milhon, Lynn Conway, Frances E. Allen, Grace Murray Hopper i les Top Secret Rosies són altres noms de dones que han fet història en el món de la informàtica, tot i que algunes d’elles no hagin rebut el reconeixement merescut o aquest hagi arribat massa tard.

Consells per millorar el SEO on page

Consells  ·  28 de febrer del 2019

Cada vegada som més conscients de la importància del SEO dels webs, tot i que sovint no sabem ben bé què significa ni sabem com l’hem de treballar. El SEO (Search Engine Optimization) és el posiciona­ment orgànic dels webs als cercadors, és a dir, l’ordre d’aparició dels webs en els resultats de cerca de Google, el rei dels cercadors. Aquest posicionament depèn de molts factors, entre ells la competència, però hi ha una part que recau directament en el nostre web: és l’anomenat SEO on page (SEO a la pàgina).

El SEO on page són un conjunt de tècniques d’optimització interna del nostre web per fer-lo més amigable per als cercadors com Google i aconseguir que pugi posicions en els resultats de cerca, fent-lo així més visible per als usuaris.

Consells per millorar el SEO on page del nostre web:

1. Estructura web: com més ben organitzada i senzilla sigui l’estructura del nostre web, millor. Aconsellem organitzar els apartats del menú en una estructura màxima de tres nivells, seguint la regla dels tres clics, és a dir, que l’usuari arribi a la informació que desitja fent un màxim de tres clics. Així facilitem la indexació del web als cercadors i garantim una navegació fàcil i intuïtiva als usuaris.

2. Paraules clau: posar les paraules clau en els noms dels apartats del web i en els textos, sempre que puguem i de forma natural. És recomanable utilitzar sinònims, en lloc de repetir sempre la mateixa paraula, i que les paraules clau no suposin més del 10% del total del text, per evitar sobre-optimitzar i que Google se n’adoni i ens penalitzi.

3. URL: les URL amigables també ens ajudaran amb el SEO. Però com aconseguim URL amigables? Intentant que el nom de l’apartat ja contingui alguna paraula clau i evitant posar-hi números, símbols o caràcters estranys.

4. Continguts: essencials per al SEO on page, ja que els cercadors els analitzen per determinar la rellevància del nostre web respecte els de la competència. Per això sempre insistim que és molt important crear contingut únic i de qualitat per als usuaris i actualitzar-lo sovint per atreure més visitants al nostre web i fidelitzar-los.

Textos:

-          Posicionen més bé els textos que inclouen la paraula clau principal en el títol, que tenen un mínim de 300 paraules i que incorporen les paraules clau com més al principi millor.

-          Hem d’escriure pensant en els nostres clients i clients potencials, en cobrir els seus interessos i necessitats.

-          Recomanem organitzar el contingut amb el més important a l’inici, fer frases senzilles, utilitzar les negretes per destacar els continguts i facilitar-ne una lectura ràpida, evitar les majúscules i revisar l’ortografia dels textos abans de publicar-los, ja que Google penalitza també els errors ortogràfics.

-          És interessant posar títols i encapçalaments (H1, H2, etc.), tenint en compte que d’encapçalament H1 només n’hi pot haver un a cada text o apartat i seria equivalent a un subtítol o resum de l’article.

-          Acompanyar cada text almenys d’una imatge i adjuntar informació addicional amb un PDF és també un bon recurs perquè els cercadors els indexen.

-          És bàsic no duplicar continguts, és a dir, no copiar textos ni del nostre propi web ni d’altres, perquè Google ho penalitza.

Necessites idees de tipus de continguts que pots incloure al web? Llegeix l’article “Continguts per atreure visites al teu web”.

Imatges i vídeos: els elements multimèdia ens ajuden a retenir l’usuari més temps al nostre web i a reduir el percentatge de rebot (visites que han entrat al nostre lloc web i n’han marxat sense navegar-hi ni visitar cap pàgina o apartat), millorant així el SEO. Com que Google també analitza les imatges i els vídeos, és important que n’optimitzem la mida abans de pujar-les al web (evitant que pesin massa i triguin a carregar) i que el nom de l’arxiu ja sigui descriptiu i contingui paraules clau. Per exemple, que en lloc de dir-se “IMG7023” es digui “logotip web cesw”.

5. Enllaços interns i externs: els enllaços interns, aquells que apunten a pàgines dins del nostre propi web, afavoreixen el SEO on page, ja que transfereixen autoritat i rellevància d’unes pàgines a unes altres i faciliten la navegació i la interacció de l’usuari pel nostre web. En aquest sentit, és molt recomanable tenir el menú principal sempre visible i utilitzar paraules clau com a text àncora. D’altra banda, els enllaços externs, aquells que apunten a altres webs, també són molt útils per completar o ampliar els nostres propis continguts i no hem de tenir por a perdre l’usuari. Això sí, quan posem un enllaç extern, configurem-lo de manera que aquest s’obri en una nova finestra, mantenint el nostre web obert perquè l’usuari hi pugui tornar fàcilment.

6. Camps de SEO: omplir els camps de SEO dels apartats i productes de l’administrador del web ens ajudarà també a posicionar.

Títol: recomanem que els títols incloguin el nom de l’empresa o marca i la paraula clau principal i que siguin atractius i únics. No ha de superar els 70 caràcters.

Descripció: aprofitem-la per descriure millor el contingut de l’apartat o el producte en qüestió, utilitzant paraules clau i amb un redactat que enganxi a l’usuari. Cada meta descripció ha de ser única i ajuda incloure-hi alguna crida a l’acció. No ha de superar els 155 caràcters.

Paraules clau: es tracta de posar les paraules clau associades a l’apartat o producte separades per comes, tenint en compte com buscarà un usuari els serveis o productes que oferim. Si bé és cert que Google ja no té en compte aquest camp, altres cercadors com Bing i Yahoo sí.

Eines gratuïtes per gestionar les xarxes socials del teu negoci

Consells  ·  20 de febrer del 2019

Cercar continguts, triar els hashtags més adequats, dissenyar imatges originals, obtenir i analitzar estadístiques, saber què diuen de la teva marca, empresa o producte, etc. Hi ha tants aspectes a treballar i considerar quan tenim un perfil professional a les xarxes socials! Per això hem volgut recopilar algunes eines que t’ajudaran a gestionar d’una manera més eficient i eficaç les xarxes socials del teu negoci com un community manager professional:

Hootsuite

La nostra eina preferida per gestionar els perfils de xarxes socials d’una marca o empresa. Permet configurar l’escriptori de cada xarxa social per columnes amb la informació que més ens interessi i també podem programar els continguts. Sens dubte, una eina molt intuïtiva i eficient. La versió gratuïta de Hootsuite ens permet gestionar fins a un màxim de 3 perfils socials.

Buffer

Aquest és un altre gestor de continguts de xarxes socials semblant a Hootsuite. Buffer és molt complet perquè disposa d’un editor d’imatges per crear contingut de qualitat i ens ofereix estadístiques de tots els comptes administrats. La versió gratuïta de Buffer ens permet programar fins a un màxim de 10 publicacions.

Canva

Ideal per dissenyar contingut gràfic per a les publicacions a les xarxes socials. Canva disposa de centenars de plantilles, imatges i filtres per facilitar-nos al màxim el disseny d’una portada, d’un banner, d’una infografia, etc. És una eina molt senzilla d’utilitzar que ens ajuda a donar una imatge gràfica professional.

Metricool

Analítica web, generació d’informes, planificació i publicació en una mateixa eina. A més, ens permet analitzar la competència i fer una comparativa respecte la nostra marca o empresa. A la versió gratuïta hi podem connectar els perfils de Facebook, Instagram, Twitter i un blog i ens mostra dades molt interessants amb un format molt visual.

Social Mention

Vols saber què diuen de la teva marca o empresa a internet? Amb SocialMention sabràs qui et menciona, des de quina xarxa social, quan ho fa i quin abast té. També disposa d’un sistema d’alertes semblant al de Google Alerts i un mesurador d’influència. 

All Hashtag

All Hashtag és un cercador de paraules clau per a diferents xarxes socials, per exemple, Instagram. Utilitzant les paraules clau més adequades podem arribar a més clients potencials i aquesta eina ens diu les paraules clau més destacades per sector i ens dona diferents possibilitats per a les nostres publicacions.

Google Analytics

Imprescindible per conèixer les estadístiques del nostre web i saber com arriben i com es comporten els usuaris al nostre web. Google Analytics ens dona dades en temps real del número de visites al nostre web i ens diu el perfil del visitant, quins són les principals fonts de trànsit, etc.

La xarxa social Google+ desapareix a correcuita

Novetats  ·  15 de febrer del 2019

Google+ va néixer l’any 2011 amb la intenció de convertir-se en la xarxa social més utilitzada del món i desbancar Facebook i Twitter, les líders del moment. Nou anys després, Google tanca definitivament la seva xarxa social per diversos motius.

El primer motiu és l’evident fracàs de Google+ com a xarxa social. Una dada reveladora en aquest sentit és que el 90% de les sessions d’usuari són de menys de 5 segons de durada. Tot i un inici que podia semblar prometedor, Google+ no ha aconseguit arribar als usuaris.

El segon motiu és la seguretat. Al novembre del 2018, un error de seguretat va exposar les dades privades de 500.000 usuaris. Aquest ja va ser el detonant per anunciar el tancament de la xarxa social de cara a l’agost del 2019. Però una nova fuga massiva de dades al gener del 2019, que ha afectat 52,5 milions d’usuaris, ha obligat a Google a avançar-ne el tancament a l’abril del 2019.

Si ets usuari de Google+, tens temps fins el 2 d’abril per descarregar tot el contingut que hagis creat o compartit en aquesta xarxa social, ja siguin publicacions, imatges, esdeveniments, etc. Només cal que segueixis aquestes senzilles instruccions sobre com descarregar les teves dades de Google+. Primer hauràs de seleccionar les dades que vols descarregar i després configurar com vols que Google te les enviï. Així de fàcil!

D’altra banda, si tens una fitxa de Google My Business, hauràs rebut o rebràs ben aviat un comunicat de Google informant del tancament de Google+. És merament informatiu i no cal que facis res. Google n’informa perquè a tots els usuaris que creaven una fitxa de negoci a Google My Business els donava d’alta automàticament a Google+, encara que molts d’ells mai l’han arribat a utilitzar.

Tot i l’imminent tancament de Google+, Google té intenció de dur a terme els seus plans de tenir una versió de Google+ per a empreses. Estarem atents a qualsevol novetat!

Més informació sobre el tancament de Google+.

Què és la blockchain?

Tendències  ·  Novetats  ·  23 de gener del 2019

La blockchain o “cadena de blocs” és una tecnologia digital que permet la transferència de dades de manera codificada i completament segura, repartint la informació entre blocs interconnectats. S’acostuma a comparar amb el llibre de comptabilitat d’una empresa, on es registren les entrades i sortides de diners. Però la blockchain no es limita a moviments econòmics. Tot i que aquesta tecnologia és la base de les criptomonedes, com el bitcoin, la blockchain és aplicable a qualsevol tipus de transacció o transferència de dades.

La gran novetat de la blockchain és que elimina la figura de l’intermediari que comprova i aprova la transacció, descentralitzant-ne la gestió. Per exemple, en el cas de transferències econòmiques, ja no cal el banc d’intermediari. Com funciona? La informació es distribueix entre diversos nodes independents i interconnectats que la registren, la verifiquen i la validen. Això sí, un cop s’ha introduït, la informació no es pot esborrar, només es poden afegir nous registres que la modifiquin.

A nivell de seguretat, la tecnologia de la blockchain és a prova de hackers i té l’avantatge que encara que caigui la xarxa, només que un dels ordinadors o nodes es mantingui actiu, la informació o servei mai es perdria ni deixaria de funcionar.

En l’àmbit internacional es preveu una taxa de creixement anual de la blockchain del 61,5% i un nivell de desenvolupament semblant a internet als seus inicis. Actualment, els Estats Units tenen la quota de mercat més gran en l’adopció de la cadena de blocs. Ho demostra el fet que el 90% dels bancs nord-americans ja treballen solucions basades en aquesta tecnologia. L’Orient Mitjà i la Xina també s’està posant les piles en aquest àmbit.

A Catalunya més d’una trentena d’empreses, la majoria de les quals són microempreses molt joves, es dediquen al sector de la blockchain, ja sigui per desenvolupar els seus productes o serveis (55%), realitzar tasques de consultoria (30%) o bé perquè són firmes especialitzades en criptomonedes (15%).

La Generalitat vol posicionar Catalunya al capdavant de l’ús i el desenvolupament de la blockchain i per això l’està impulsant també dins de l’Administració pública.

Les millors estratègies per a marques a Instagram

Consells  ·  16 de gener del 2019

La firma d’analítica de xarxes socials Quintly ha presentat els resultats d’un estudi sobre Instagram que ens anirà molt bé per preparar la nostra estratègia a Instagram aquest any que acaba de començar.

Per arribar a les conclusions que explicarem a continuació, Quintly ha analitzat més de 44.000 perfils professionals d’Instagram i gairebé 9 milions de publicacions entre l’1 de gener i el 30 de setembre del 2018.

Per entendre millor el funcionament de cada perfil i els seus resultats els han agrupat segons el volum de seguidors i n’han analitzat diferents paràmetres molt útils i reveladors.

  • El tipus de publicació: més del 72% de les publicacions són imatges, un 16% són vídeos i un 10% són carrusels, però l’estudi conclou que els vídeos generen un 21% més d’interaccions que els altres tipus de publicacions. Això sí, si optem per potenciar els vídeos ens hem d’assegurar que són de bona qualitat i impactants, si no, més val que continuem publicant imatges.
  • La llargada del text: sembla ser que cada cop es fan descripcions més llargues de les fotos, ja que més d’un 31% de les descripcions analitzades tenien més de 300 caràcters. Però això no vol dir que haguem de tirar cap aquí. L’estudi mostra que les publicacions amb un màxim de 50 caràcters generen més interacció que no pas els textos llargs. I les que inclouen preguntes funcionen molt bé.
  • L’ús de hashtags: l’estudi de Quintly ens dona la solució al dilema de quants hashtags hem de posar a cada publicació: entre 1 i 3. Per tant, els hem de saber triar bé. I sorprèn saber que encara un 29% dels perfils analitzats no n’utilitzen cap però tenen igualment força interaccions.
  • L’ús dels emojis: un 55% dels perfils analitzats no utilitzen emojis, però això no significa que no els haguem de fer servir. Tot depèn de l’edat del nostre públic objectiu i de quins productes o serveis oferim. Els emojis ens poden ajudar a tenir més interaccions si ens dirigim a un públic jove i volem donar un toc informal al nostre perfil d’Instagram. Si decidim posar-ne, es recomana que siguin entre 1 i 3.
  • L’horari de publicació: els posts publicats en cap de setmana generen un 22% més d’interaccions, probablement perquè els usuaris tenen més temps lliure per connectar-se a les xarxes socials.

Aquestes claus sobre el funcionament d’Instagram ens ajudaran a preparar i millorar l’estratègia de la nostra empresa o marca a Instagram per treure’n més profit.  

Estudi sobre Instagram realitzat per Quintly

Les claus de la nova LOPDGDD

Novetats  ·  8 de gener del 2019

El 6 de desembre va entrar en vigor la nova Llei Orgànica 3/2018 de Protecció de Dades Personals i Garantia dels Drets Digitals (LOPDGDD), vinculada al nou Reglament General de Protecció de Dades (RGPD) de la Unió Europea.

La nova LOPDGDD aporta algunes novetats respecte qüestions en les quals el RGPD és més obert i dona potestat a cada Estat perquè ho desenvolupi.

Les principals novetats de la nova LOPDGDD són les següents:

  • L’edat mínima per consentir el tractament de les nostres dades personals es fixa als 14 anys.
  • Es legitima el tractament de les dades que siguin estrictament de contacte amb empresaris i autònoms, basant-lo en l’interès legítim del responsable del tractament (article 19).
  • S’atorga el rang de llei a la possibilitat de tractar imatges i veu a partir de càmeres de videovigilància, quan es faci per motius de seguretat o de control dels treballadors.
  • Es proporciona emparament legal a les associacions privades que tractin dades personals amb l’objectiu d’evitar l’enviament de comunicacions comercials i publicitàries als seus associats o inscrits.
  • La nova LOPD amplia el llistat d’entitats que hauran de comptar obligatòriament amb un Delegat de Protecció de Dades a: els col·legis professionals, els centres docents i universitats públiques i privades, les entitats financeres, les empreses de publicitat i prospecció comercial, els centres i empreses de salut, públics i privats, i les empreses de seguretat privada (article 34).
  • El RGPD exigeix que hi hagi un procediment per via administrativa per als casos de vulneració dels drets a la protecció de dades dels particulars, però en la pràctica no estableix ni concreta com ha de ser aquest procediment, ni com s’han de realitzar els diferents tràmits procedimentals. En aquests sentit, la nova LOPD dedica un títol sencer (el VIII, articles 63 al 69) a regular el procediment en qüestió.
  • La nova LOPD incorpora el títol X, dedicat a la garantia dels drets digitals. Fonamentalment es resumeix en: la neutralitat d’internet, el dret d'accés universal a internet, el dret a la seguretat digital, el dret a l’educació digital, el dret de rectificació a internet i el dret a la “desconnexió digital” en l’àmbit laboral.
  • Les persones que tinguessin vinculació amb una persona difunta podran exercir els drets d’accés, rectificació o supressió sobre les dades del difunt/a.
  • S’afegeix un nou article al Text Refós de la Llei de l’Estatut dels Treballadors que regula la desconnexió laboral, especificant els usos autoritzats dels dispositius digitals en l’àmbit laboral.
  • El Text Refós de la Llei de l’Estatut Bàsic del Treball Públic recull a partir d’ara la intimitat en l’ús  de dispositius digitals i per l’ús de dispositius de videovigilància i geolocalització, així com a la desconnexió digital.
  • Es redueix a 5 anys el període màxim per mantenir en els sistemes d’informació creditícia les dades personals relatives a l’incompliment de les obligacions dineràries, financeres o de crèdit.
  • S’afegeix un nou article que modifica la Llei Orgànica del Règim Electoral General, segons el qual es permet l’enviament de propaganda electoral per medis electrònics o sistemes de missatgeria i la contractació de propaganda electoral en les xarxes socials o mitjans equivalents, podent obtenir les dades personals en pàgines web o altres fonts a accés públic, per fer activitats polítiques durant el període electoral, sense tenir la consideració d’activitat comercial.

Tant el RGPD com la nova LOPD són normes generals que s’hauran de complementar amb una norma especial que estan tramitant les institucions europees: el Reglament europeu d’e-privacy o comerç electrònic, que afectarà novament al comerç electrònic, l’spam, el màrqueting electrònic i les polítiques de cookies.

Pots llegir la nova LOPDGDD aquí.

Adéu al geoblocking del comerç electrònic a Europa

Novetats  ·  12 de desembre del 2018

Des del 3 de desembre ja no hi ha barreres a l’hora de comprar productes a través d’internet entre països europeus

El geoblocking o bloqueig geogràfic que hi havia fins ara limitava l’accés a productes i serveis en funció de l’origen geogràfic del comprador. Un cop identificada la IP de l’usuari, que varia segons la seva ubicació geogràfica, determinades plataformes redirigien als usuaris a webs locals, restringien l’accés al seu catàleg o, fins i tot, aplicaven un preu de venda diferent.

Segons la Comissió Europea, actualment el 63% de llocs web no permeten compres des d’altres països de la UE, xifra que augmenta en el cas de béns materials. Això no té cap sentit en una societat en què s’han duplicat els compradors en línia. Per aquest motiu, ha entrat en vigor aquest nou Reglament que elimina el bloqueig geogràfic.

Això sí, la distància geogràfica continua existint i l’eliminació del geoblocking no significa que un petit comerç que ven productes en línia hagi de tenir la logística necessària per enviar els seus productes a qualsevol lloc d’Europa. El venedor no podrà bloquejar la compra dels seus productes des d’altres països de la UE, però sí que pot limitar a quines regions o països fa enviaments i si el comprador vol que se li entregui fora d’aquests llocs, s’haurà d’ocupar ell mateix de gestionar l’enviament i assumir-ne la despesa.

En resum, el desbloqueig geogràfic estableix que els comerciants han de garantir la igualtat d’accés i de condicions generals sobre els béns i serveis que ofereixen,quan siguin:

  • Béns que s’entreguen en un estat membre on el comerciant ofereix serveis de lliurament o que es recullin en llocs pactats amb el client.
  • Serveis prestats per via electrònica (allotjament web, serveis al núvol, etc.).
  • Serveis que el client rep al país on opera el comerciant, com ara lloguer de vehicles, allotjament, entrades a esdeveniments, etc.

També obliga als comerciants a oferir els mateixos mètodes i condicions de pagament a tots els clients, sigui quina sigui la seva nacionalitat o el lloc de residència.

Què et sembla aquesta nova mesura europea cap al mercat únic digital?